Nuffnang : Terhangat Masa Kini

Rabu, 25 Mei 2016

Menangani Wanita Yang "Kepoh" Masalahnya Di Media Sosial

Lelaki biasanya tidak suka menunjukkan perasaan mereka. Apatah lagi, meluahkan apa yang mereka rasa. Tidak kiralah kepada rakan rapat, adik beradik, mahupun sesiapa jua. Mereka lebih bersikap memendam dan melupakan sahaja. Yang lebih suka bercerita, meluah rasa hati adalah perempuan.


Paling dahsyat mereka ini tanpa segan silu memberitahu satu dunia mengenai emosi mereka terhadap pasangan di status Facebook(FB). Beratus like dan berpuluh komen yang diterima. Lelaki? Diam dan terus mendiam. Adakah itu jalan terbaik apabila berdepan dengan pasangan kaki ‘up’ status di laman Facebook. Duhai lelaki, lakukan ini andai anda berdepan dengan pasangan begini:
1. Beri respon

Jangan mendiamkan diri. Sebabnya apabila anda berdiam ia lebih menimbulkan rasa marah dan sentap pada hati pasangan. Sekurang-kurangnya beri sedikit respons kepada mereka. Sungguhpun tidak mahu komen di status yang dimuat naik itu, komen di dalam kamar ketika anda berdua dengannya. Itu lebih matang dan lebih menyentuh hati. Jika anda komen di status yang dimuat naik dan andainya status itu menyentuh perasaan tidak puas hatinya ia lebih menimbulkan rasa kecik hati dan rasa marah. Jalan terbaik berdepan dan selesaikan dengan cara yang matang.

2. Tegur dengan berhemah

Wanita ini sebenarnya lebih banyak menggunakan emosi apabila mahu selesaikan percanggahan yang berlaku. Hakikatnya, lelaki sebenarnya lebih rasional. Disebabkan itulah wanita lebih suka meluahkan perasaannya dan sebolehnya dia mahu satu dunia tahu dia sedang bersedih, jadi medium terhebat adalah Facebook. Wahai lelaki jangan terikut beremosi dan terus melenting. Tegur si dia dengan penuh hemah. Beritahu kepadanya walaupun satu hati kamu tidak ungkapkan ‘I LOVE YOU’ itu tidak bermakna cinta kamu sudah pudar. Kamu mahu ia menjadi satu perkataan yang sangat eksklusif dan tidak perlu diucapkan setiap hari. Percayakah anda, terlupa ungkapan perkataan ini ketika mahu ke pejabat boleh mengundang perang dunia ketiga. Jadi waspada wahai lelaki.

3. Komen nakal

Sesekali anda boleh beri komen nakal di situ. Itu menandakan anda menyedari perbuatannya dan tidak salah andai memberikan komen berbentuk sindiran tetapi manja. Bak kata orang ‘sindir-sindir manja’. Mungkin ia menampakkan anda adalah suami atau pasangan yang sweet.

4. Jangan ambil kisah

Lelaki, anda perlu sedia maklum itu sebenarnya salah satu cara terapi wanita hilangkan stres dan kebosanan mereka. Jadi sebagai kaum yang kuat dengan prinsip ini usah ambil kisah sangat. Anggaplah itu hanyalah permainan daripada isteri untuk menambah keceriaan dalam dirinya. Jangan pula anda yang stres.

5. Tenangkan diri

Jangan mudah melenting. Sebelum anda berbicara mengenai tabiatnya itu, anda perlu tenangkan diri terlebih dahulu. Agar perbincangan jadi lebih rasional dan bukannya saling memarahi atau menyalahkan. Belajarlah jadi lelaki matang.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Nuffnang : Terhangat Masa Kini 3

busuk