Nuffnang : Terhangat Masa Kini

Rabu, 2 Disember 2015

Cerita Hantu di LPT2 Masuk DUN Terengganu


Cerita hantu berkeliaran di Lebuhraya Pantai Timur 2 (LPT2) yang mengganggu penguna sehingga mengakibatkan kemalangan mendapat perhatian kerajaan Terengganu. Dakwaan mistik itu telah dbincangkan dalam sidang Dewan Undangan Negeri (DUN) pada Selasa apabila seorang Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) membangkitkan perkara itu. 

ADUN Pas dari Paka, Satiful Bahri Mamat bertanyakan kebenaran wujudnya fenomema mistik yang mengganggu pengguna laluan berkenaan. Pengerusi Jawatankuasa Insfrastruktur dan Kemudahan Awam negeri, Ir. Rosli Othman menjelaskan, kerajaan negeri tidak dapat mengesahkan perkara itu walaupun pengguna ada membuat dakwaan cerita hantu. 

“Kalau nak kata kes-kes kemalangan di LPT2 ada kaitan dengan unsur mistik, itu walahuwa’la (hanya tuhan yang tahu). “Namun kerajaan negeri ada usaha dengan mengadakan majlis tahlil dan solat hajat di beberapa tempat sepanjang lebuh raya itu,” katanya yang dipetik daripada Utusan Malaysia. 

Katanya, kerajaan negeri mengadakan majlis-majlis tahlil dan solat hajat bagi memohon perlindungan daripada sebarang bencana di laluan berkenaan. Ir. Rosli berkata, majlis tahlil diadakan di perkarangan Plaza Tol Ajil, Kawasan Rehat dan Rawat Perasing, Cukai dan Bukit Besi. 

Sejak 2012 hingga Oktober 2015, sebanyak 84 kematian akibat nahas jalan raya di LPT2 dicatatkan. Katanya, kemalangan juga berpunca haiwan ternakan yang berkeliaran dan menceroboh LPT2 di mana empat naut dalam kejadian di Hulu Terengganu dan Kemaman.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Nuffnang : Terhangat Masa Kini 3

busuk